PENGELOLAAN DANA BIMBINGAN JAMAAH HAJI DALAM UPAYA PENINGKATAN KEPUASAN (Studi Kasus di KBIHU Nurul Haramain Kraksaan)

Didin Chonyta, Inayatul Mufidah, Mar’etus Shaleha

Abstract


The background of this study is observation data showing that the kbihu nurul haramain kraksaan’s guidance fund is very low. In response, researchers conducted research aimed at knowing the whereabouts of the pilgrim guidance fund and its relation to the quality of guidance given to the worshippers. Using field research and case study to include documentations and interviews. As for the source of data in this study is the result of research and documents. The method of data collection used was observation, documentation and interview to the alumni of the worshipers and staff of kbihu nurul haramain. Processing and data analysis techniques go through three stages of data reduction, data presentation, and deduction drawing. Based on research, it can be concluded that the general management of the haji guidance fund at kbihu nurul haramain is very good. By charging a modest fee of rp1,500,000,00 per worshippers. Even the details of manasik’s funds are transparent as well as the quality of the guidance is given very well. One of the strategies kbihu nurul haramain employs is to minimize the cost of guidance.

Full Text:

PDF

References


Abdullah, M. (2014). Manajemen Bisnis Syariah (B. R. Hakim (ed.); 1st ed.). Aswaja Pressindo.

Arikunta, S. (1988). pengelolaan kelas dan siswa. CV. Rajawali.

BPS. (2020). Badan Statistik Indonesia.

Budiarjo, I. (2015). Analisis Sumber Dan Penggunaan Dana Pada Badan Pengelola Keuangan Dan Barang Milik Daerah Kota Manado. EMBA, 3(3), 1032–1039.

Daryanto. (1997). kamus indonesia lengkap. Apollo.

Daulay. (2017). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perkembangan Produk Tabungan Haji Perbankan Syariah Di Indonesia. Human Falah, 4(4), 106–136.

Dewi, S. K. (2017). Trend Wisata Umrah : Antara Meneladani Sunnah Dan Turisme Spiritual. Empirisma, 26, 191–206.

Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji dan Umrah. (2013). Keputusan Direktur Jenderal Penyelenggaraan Haji Dan Umrah Nomor D/ 799 Tentang Pedoman Operasional Kelompok Bimbingan.

Hakim, L. (2017). Kualitas Pelayanan Haji Oleh Kelompok Bimbingan Manasik Haji (Kbih) Annihayah Karawang. Politikom Indonesiana, 2(1), 29–41.

Ishom, M. (2017). Peran Kbih Dalam Mengimplementasikan Program Jemaah Haji Mandiri : Studi Di Kota Tangerang Banten. Harmoni, 12, 338–356.

Koentjoro, W. (2011). Rasional Syariat Islam Membawa Kesejahteraan Umat. Unissula, 49, 1–15.

Lestari, P., Kuswana, D., & Yuliani. (2016). Strategi Pelayanan Prima Kelompok Bimbingan Ibadah Haji terhadap Calon Jamaah dalam Meningkatkan Bimbingan Kualitas Ibadah Haji. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah Volume, 1, 258–274.

Maggalatung, A. S. (2017). Legal Protection Against Indonesian Umrah Jemaah. Cita Hukum, 5, 171–182.

Mubarak, M. A., & Fuhaidah, U. (2018). Manajemen Pengelolaan Dana Haji Republik Indonesia (Studi Kolaborasi Antar Lembaga Bpkh, Kemenag Dan Mitra Keuangan Dalam Pengelolaan Dana Haji). Iltizam Journal Of Shariah Economic Research, 2(2), 67–88.

Nazri, R. (2013). Bank Haji Indonesia : Optimalisasi Pengelolaan Dana Haji Untuk Kesejahteraan Jama ’ Ah Haji Indonesia (Sebuah Gagasan). Khazanah, 6(11423004), 13–26.

Nurfadillah, N., & Sarbini, A. (2019). Manajemen Strategik Bimbingan Manasik Haji dalam Meningkatkan Kualitas Jemaah. 4(April), 115–132. https://doi.org/10.15575/tadbir

Pawianti, S. T. P. (2015). Analisis Persepsi Jamaah Umrah Dalam Penerapan Prinsip Syariat Islam Pada Pelayanan Di PT. Cahaya Azami Wisata Jakarta. Islaminomic, 6.

Undang-Undang Republik Indonesia, (2019).

Ridho, Z. (2021). Pengelolaan Keuangan Dana Haji Di Masa Pandemi Covid-19. Haramain, 01(01), 12–27.

Rohaeni, & Marwa. (2018). Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan. Ecodemica, 2(2), 312–318.

Rustika. (2019). Tingkat Pengetahuan, Sikap dan Tindakan Jemaah Haji Terkait Istithaah Kesehatan di Indonesia. Buletin Penelitian Sistem Kesehatan, 22(4), 245–254.

Satriah, L. (2016). bimbingan konseling pendidikan. Mimbar Pustaka.

Sulaiman. (2013). Kepuasan Jamaah Haji Terhadap Pelayanan Kbh Di Kabupaten Jepara. Analisa, 21, 51–62.

Sumardi, K. (2008). Model pembelajaran keaksaraan dasar. 13–52.

Susilawati, I., Sarbini, A., & Setiawan, A. I. (2016). Implementasi Fungsi Manajemen dalam Pelayanan Bimbingan Manasik Haji di Kelompok Bimbingan Ibadah Haji. Tadbir: Jurnal Manajemen Dakwah, 1(April), 190–206.

Wahid, A. (2019). Peranan Kelompok Bimbingan Ibadah Haji ( Kbih ) Dalam Mencetak Kemandirian Jamaah Calon Haji. Syaikhuna, 10, 126–143.

Widyarini. (2013). Manajemen Kelompok Bimbingan Ibadah Haji ( KBIH ). Ekbisi, VII(2), 164–185.

Zainul, Z. R., & Khairannis. (2019). Analisis Pengelolaan Dana Haji Pada PT. Bank Aceh Syariah. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah, 7, 240–258.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Didin Chonyta, Inayatul Mufidah, Mar’etus Shaleha


Creative Commons License
 
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Haramain: Jurnal Manajemen Bisnis
Published by Sekolah Tinggi Ekonomi dan Bisnis Islam Badri Mashduqi (STEBI BAMA) Jl. Ir. H. Juanda No. 371 Patokan Kraksaan Probolinggo Kode Pos: 67282